Pentru o generație eco-conștientă 

Programele de monitorizare ale diferitelor specii sunt extrem de importante, deoarece, pe termen lung, ne arată dacă avem motive sau nu să ne facem griji pentru acea specie. Activitățile de conservare pe care le derulăm sunt la fel de importante, fiindcă doar astfel putem încerca să sprijinim speciile periclitate. La fel de importante sunt și activitățile de educație ecologică, deoarece doar cunoscând natura și speciile care trăiesc în jurul nostru putem avea grijă de mediul înconjurător.

Anul 2025 a fost, din nou, un an plin de activități de educație ecologică. Pe parcursul anului, am desfășurat activități tematice pentru 39 de clase, adică aproximativ 1.000 de copii. Activitățile noastre au fost variate. Unele s-au desfășurat în sălile de clasă și au inclus ateliere de creație pentru confecționarea hrănitoarelor, jocuri de recunoaștere a păsărilor, cântece și povești despre viața fascinantă a animalelor.

Ne bucurăm de numărul mare de solicitări, însă satisfacția este și mai mare când suntem chemați înapoi la aceeași clasă și putem aprofunda subiecte precum migrația păsărilor, hrănirea în timpul iernii, urmele lăsate de animale în natură sau cuibăritul. Am avut 17 astfel de grupe, care ne așteptau cu nerăbdare de fiecare dată, iar întrebări ocazionale precum: „Deja plecați?” sau „Când mai veniți?” ne confirmau interesul copiilor.

Am reușit să vizităm școli nu doar din Târgu Mureș, ci și din Miercurea Ciuc, Berghia, Crăciunești, Miercurea Nirajului, Mădăraș, Nazna, Reghin, Periș, Voivodeni, Corunca și Sângeorgiu de Mureș.

De mai bine de două decenii ne ocupăm de educație ecologică, ceea ce ne-a permis să dezvoltăm și să testăm, de-a lungul anilor, numeroase activități eficiente. Cu toate acestea, considerăm că întotdeauna există loc de îmbunătățire, motiv pentru care colega noastră responsabilă de educația ecologică, Andrea Miholcsa, participă anual la diverse cursuri și formări pentru a descoperi tehnici și idei noi.

Printre altele, în acest an ea a participat la un curs introductiv despre metoda băii de pădure, cunoscută în japoneză sub denumirea de shinrin-yoku, o metodă recreativă care trezește simțurile și oferă o experiență de imersiune conștientă. Andrea și-a pus în practică cunoștințele acumulate la cea de-a 33-a Academie de Vară Bolyai, organizată pentru profesorii din învățământul preuniversitar. Activitatea a avut un mare succes; mai mult, profesorii de la Școala Gimnazială „Palkó Attila” din Aluniș ne-au rugat să organizăm o astfel de activitate și pentru elevii lor, lucru care s-a întâmplat în luna octombrie.

Ar mai fi multe de povestit. Am organizat tradiționala Tabără de cunoaștere a naturii, cu multă aventură, jocuri educative, excursii în care am descoperit speciile din zonă și seri furtunoase în care am citit povești. Am fost prezenți și la Grădina Zoologică, unde, cu ocazia Zilei Internaționale a Animalelor, am desfășurat o activitate axată pe vulturi. De asemenea, am încercat să fim cât mai prezenți în comunitate și am derulat mai multe activități pentru familii în cadrul proiectului „Zile Familiale în Natură”.

Privim cu încredere către viitor și, în 2026, promitem să începem cu același elan și aceeași dorință de a aduce natura în școli și grădinițe.

Lăsați un comentariu