Pe 29 iunie 2017 a avut loc o primă întâlnire cu reprezentații comunităților locale din regiunea Niraj – Târnava Mică, administratorii ariilor protejate, reprezentanții Administrației Bazinale Mureș, instituții descentralizate, care reprezintă suma factorilor interesați din zona prin care va trece autostrada Tîrgu – Mureș – Iași, respectiv secțiunea Tîrgu – Mureș – Praid.
Scopul principal al întâlnirii a fost crearea unei platforme de discuții cu privire la ruta preconizatului drum, a problemelor sociale și de mediu care vor apărea în momentul începerii construcției. Faza actuală a acestei autostrăzi (cea de revizuire a planului și prospectare) permite în acest moment coagularea opiniilor din toate sferele sociale și instituționale pentru a se găsi cele mai bune soluții tehnice pentru oameni și natură.
La acest eveniment și-au prezentat punctul de vedere reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, reprezentantul firmei de proiectare, dar și reprezentanții unei firme de consultanță de mediu cu experiență în proiectarea acestori tipuri de infrastructuri.
Întâlnirea a oferit un cadru propice pentru ca primarii să își exprime părerile cu privire la ruta pe care o va avea autostrada.
Printre opinii, cea a primarului localității Miercurea Nirajului, Tóth Sándor: “Principala problemă este că autostrada taie localitatea în sine și nu UAT-ul, noi avem o propunere de deviere a UAT Miercurea – Nirajului – Gălești în dreapta spre satul Rigmani, acolo ar fi un loc, am și fost pe teren cu specialiștii. Iar a doua problemă este nodul rutier, dacă un oraș nu este prioritar în țara asta atunci este o problemă, am putea lega trei drumuri județene – Ernei, Reghin, Acățari – deci dacă cele trei drumuri nu sunt prioritare pentru realizarea unui nod rutier, atunci pentru noi cei din Valea Nirajului este inoportună construcția autostrăzii”.
Asociația „Grupul Milvus” consideră că dezvoltarea și implementarea infrastructurii de transport trebuie realizată în armonie cu valorile naturale, respectând cerințele ecologice a speciilor din areal, dar totodată ținând cont de doleanțele comunităților locale. Sos Tibor, coordonatorul de proiect: „Noi ca asociație de protecția naturii vom cere integrarea de elemente de infrastructură verde în preconizata autostradă. În același timp sperăm ca reprezentanții ministerelor să ne ajute în implementarea acestor soluții în planurile de construcții, și la fel așteptăm ca firmele care lucrează în planificare să ne ajute cu soluțiile tehnice, pe care noi ca asociație nu le avem. Sperăm într-o colaborare strânsă pentru soluțiile cele mai bune, fezabile, prietenoase cu mediul.”
Întâlnirea a fost întregită de o vizită în zona Măgherani – Sărățeni împreună cu proiectantul autostrăzii, discuțiile purtate relevă dorința acestuia de a colabora cu Grupul Milvus pe aspectele legate de rutele de migrație a animalelor sălbatice și soluțiile verzi care pot fi introduce în planurile de construcție.
Apreciem întâlnirea ca un succes, prezența reprezentaților locali demonstrează interesul pentru proiectul TRANSGREEN.