Perioada de derulare a proiectului: octombrie 2007 – octombrie 2008
Grupele țintă: preșcolari și elevi din clasele I-IV din Tg.Mureș și Pănet, precum și dascălii acestora. Ne-am orientat spre această clasă de vârstă fragedă fiindcă pe baza experiențelor noastre din anii anteriori și pe baza experiențelor din străinătate, ne-am dat seama că acești copii pot fi influențați și pot fi îndrumați cel mai ușor pe „calea” cea bună de a îndrăgi și de a ocroti natura. În acest proiect, educația ecologică convențională a fost combinată cu pedagogia durabilității.
Rezultatele proiectului:
– Am susținut 240 de prezentări: timp de 10 luni, sistematic, lunar câte o prezentare la cele 24 de grupe ținte (în total aprox. 570 de copii). Tematicile erau preponderent din lumea păsărilor, dar am realizat și o prezentare despre CITES și una despre amprenta ecologică. Fiecare prezentare PowerPoint s-a finalizat cu o activitate practică, un joc diferit în funcție de vârsta copiilor, prin care am dorit să întărim unele informații din cadrul prezentării.
Instituțiile participante:
· Grădinița cu PP nr.14, Tg. Mureș
· Grădinița Pițigoi, Tg.Mureș
· Grădinița cu PP nr.6, Tg.Mureș
· Gimnaziul L. Rebreanu – Clubul ornitologic Acvila, Tg. Mureș
· Liceul Teoretic F. Bolyai, Tg. Mureș
· Școala Generală “Kádár Márton”, Pănet
Fotografii despre prezentările susținute:
– Pentru grupele participante am organizat două excursii de câte o zi, la Școala Codrului din Rigmani, comuna Neaua. În excursiile de toamnă, copiii au avut ocazia să învețe tainele coacerii pâinii și să viziteze Muzeul Satului din Sînsimion, precum și ferma tradițională de aici (bivoli, curci și curcani, porci de Mangalița, gâște, rațe). În funcție de condițiile meteo, unele grupe norocoase au urcat la locul taberei, unde s-au prins și s-au inelat păsări. În excursiile de primăvara, copiii au vizitat un apicultor din Neaua, un potcovar din Ghinești și unele grupe au avut ocazia să treacă și pe la sculptorul în lemn.
Fotografii despre excursii
– În lunile aprilie-mai 2008, am organizat un curs de perfecționare sub denumirea de “Cu păsări pentru durabilitate”, curs dedicat cadrelor didactice din învățământul preșcolar și școlar primar, unde le-am arătat persoanelor interesate cum am predat noi, ce metode am folosit pentru o mai bună înțelegere de către copii a noilor noțiuni.
Fotografii despre cursul de perfecționare:
Cursul a fost susținut separat în limba română și maghiară și a constat dintr-o serie de 5 sesiuni. Cele 115 de educatoare și învățătoare înscrise la curs, în final au beneficiat de o excursie în Școala Codrului, unde au avut ocazia să vadă ce oportunități poate asigura Grupul Milvus, dacă sunt interesați în viitor de excursie pentru grupele proprii.
Fotografii depre excursia organizată pedagogilor:
Scopul cursului a fost trezirea interesului pedagogilor pentru dezvoltarea durabilă, precum și ambiționarea și pregătirea cadrelor didactice pentru a susține ele însele activități de același gen cum am predat și noi. Pentru a ușura munca lor și pentru a ajuta pe cei mai mici în identificarea speciilor, am editat o serie de publicații:
1. Posterul despre hrănirea păsărilor în timpul iernii, cum și cu ce trebuie să le hrănim, care păsări ne pot vizita iarna hrănitoarea.
2. „Miniatlasul viețuitoarelor” din zonele deluroase ale Transilvaniei – este dedicat mai ales copiilor, dar și iubitorilor de natură amatori. Cuprinde cele mai caracteristice 353 de specii de animale și plante pe care le putem întâlni în regiunea mai sus amintită. Desenele au fost realizate de Deák Attila, Deák M. Ria și Deák Barna.
3. “Îndrumarul metodologic pentru predarea durabilității”, intitulat tot “Cu păsări pentru durabilitate” – un ghid adresat cadrelor didactice, care cuprinde toate informațiile pe care le-am predat de-a lungul prezentărilor.
4. Ilustrarea ciclului de prezentări– un toolkit, o colecție de fotografii, care vine în completarea ghidului, al îndrumarului metodologic.
Un alt obiectiv din proiect a fost organizarea unei tabere la Rigmani în lunile iunie-iulie 2008, unde au participat elevi mai mari, din clasele IV-VIII, din Tg. Mureș, Pănet, Dumbrăvioara și Saschizd. Participanții au fost cazați în iurte și grație proiectului s-au achiziționat saci de dormit, izolir, lanterne pentru fiecare participant. Ca parte integrantă a taberei, a funcționat și un punct de inelare a păsărilor, copiii având ocazia să intre în contact direct cu păsările – o experiență unică care poate influența definitiv atitudinea tinerilor față de natură. Înafară de ornitologie, ne-am ocupat și de cunoașterea tradițiilor, dintre care sculptura în lemn a avut un mare succes. Elevii au participat la diferite discuții libere, despre amprenta ecologică, despre astronomie, despre ursul brun, au vizitat un bârlog de urs, au învățat cum se colectează și cum se determină o plantă, au vizitat Muzeul Satului din Sânsimion și ferma tradițională de aici. Înafară de aceste activități, am jucat diferite jocuri ecologice: de orientare după miros, de observație, de camuflaj, războiul numerelor desfășurat în pădure (renumitul joc “catch the flag”) care se bazează pe cinste și onoare (aveam copii care încercau să trișeze…). Au mai participat la diferite jocuri de încredere, de reținerea numelui, iar pentru cei interesați le-am asigurat echipament pentru tir cu arcul.
Fotografii despre tabără:
Proiectul a fost finanțat de Administrația Fondului pentru Mediu (www.afm.ro).